Team
  Home

All Track vzw
Heulestraat 42
8560 Gullegem - Belgium
Tel.: +32 (0)56 416960
E-mail:
 
 


08-04-2008 Tunesia Rally 2008 een overzicht van het parkoers

Het parkoers 2008

 

Vrijdag 25 april - Tunis-Matmata – Tunesie (de mini special)

Ondanks het beperkte aantal kilometers (25) toch even opletten! 

Het parkoers volgt een oude Romeinse weg, gaat door dennenbossen en over heuveltoppen.

Toch geconcentreerd blijven om de gebruikelijke vallen te vermijden.

 

Zaterdag 26 april – Matmata – Nalut – Tunesie – (de opwarming)

 De dag begint met een korte verbinding van 21km die de deelnemers naar de flanken van de Tunesische anti-Atlas brengt.  Het grootste gedeelte van deze special van 295km gaat over bergkammen vol stenen, een beproeving voor het materiaal. Voorzichtigheid is de boodschap!

Tot aan de grens met Libië is het opgepassen geblazen voor richtingswijzigingen.  De aankomst ligt in de mooie Erg Oueni. Nadien volgt nog een verbinding van 121km naar Nalut in Libië.

 

Zondag 27 april - Nalut - Al Qaryat  - Libië – (de onoverkomelijke)

De gemakkelijks rijdende special van de wedstrijd. 359km met als grootste moeilijkheid de juiste piste te kiezen. Het is aangeraden de road-book strikt te volgen.  Toch een zeer gevarieerd parkoers met ook de eerste gelegenheid om zich vast te rijden in het zand.

 

Maandag 28 april - Al  Qaryat – Idri – Libië – (de meest gevarieerde)

De morgenstond heeft goud in de mond….. Om 05:30 vertrekt de eerste moto voor een verbinding van 154km over asfalt.  Opgelet, niet vergeten te tanken! Alhoewel men een pijplijn volgt is er geen bevoorrading mogelijk gedurende 459km. 

De eerste duinen zullen zeker voor de eerste grote verschillen in het klassement zorgen.

 

Dinsdag 29 april – Idri – Idri – Libië - (de mooiste)

Zand, zand en nog eens zand.   ¾ buiten piste! 359km zand.

Nog nooit eerder passeerde een rally door Erg d’Oubari. 

De eerste kilometers met vele richtingswijzigingen volgen een piste, nadien overvloeiend in een zee van 80km duinen.  Vooral de “cap” houden en niet verschieten van de vele jumps.

Na het volgen van een pijplijn en het overschrijden van nog een portie duinen, het bivak.  Opgepast, dit is een marathon etappe. Geen assistentie deze keer.

 

Woensdag 30 april – Idri – Sinawin – Libië -  (de langste)

Terug vroeg op pad. Terug de pijplijn van gisteren vinden en dan begint het. Een piste met vele richtingswijzigingen en vele bulten. Tevens ook een buitenbeentje voor de betere navigatoren. 502km Duinen, smalle pistes met bulten, parallelle pistes, zeer vlugge stukken.  Kortom, een beetje van alles.

 

Donderdag 1 mei – Sinawin – El Borma – Tunesië – (de vroegste)

De eerste moto vertrekt om 4:00 uur voor een verbinding van 162km die de deelnemers terug in Tunesië brengt.   De eerste 70km van de 314km special zijn technisch en smal.  Na een pijplijn gevolgd te hebben over een goed rijdende piste, de befaamde “passe des Douaniers”, gevolgd door 115km zand. Op het einde volgen we een piste tot Chouech.  Na 12 km verbinding komen de deelnemers aan in El Borma, de grootste petroleumstad in Tunesië.

 

 

Vrijdag 2 mei – El Borma – Ksar Ghilane – Tunesie – (de meest gevarieerde 2)

46km verbinding tot aan de start. Daarna kost wat kost de pijplijn links houden op een piste met veel stenen. Op de kruising met een andere pijplijn is er een eerste assistentiepunt.

Nadien op naar de Erg de Jeinein gevolg door een piste met vele richtingswijzigingen.  Indien men de juiste piste gekozen heeft komt men langs het fort van Borj Bourguiba. Vanaf hier vertoeft men in het gebergte op een zeer slecht terrein met vele stenen en water passages.  Als dessert nog een paar duinen.   Na 282km variatie zal het bivak zeker welkom zijn.

 

Zaterdag 3 mai – Ksar Ghilane – Djerba – Tunesië - (de meest technische)

286km puur genot! (naar het schijnt)

Na een eerste stuk piste met vele diepe geulen volgen stukken met afwisselend asfalt, zand, stenen, rap, minder rap.  Dan… de zee, de aankomst, het gesloten wagenpark, het podium, het feest………….


 
Terug naar vorige pagina