Hallo vanuit Nairobi - Kenya met een update van alles wat er de voorbije dagen is voorgevallen.
Vanuit de apentent op de grens met Ethiopië is de rally vertrokken voor een ongehoord slecht parcours naar Marsabit. De weg was ronduit slecht met putten waar een auto inkan. Gelukkig is de roadbook goed opgemaakt en zijn we van veel averij gespaard gebleven. Hoewel de Toy van René heeft na de etappe spéciale een schokdemper verloren voorin en het was traag rijden en brevieren tot aan het hotel in Marsabit.
Daar werd de Reiger ingewisseld voor een gebruikt Toyota exemplaar en konden we verder. In Marsabit hebben we het kamp verlaten en zijn gaan slapen in een lodge waar we de bezoekers hebben verwelkomd. Dat was een aangename verpozing. Ondertussen blijft Joost de beste tijden aan elkaar rijden en op zijn supprematie staat geen maat.
Egfried en Patrick beginnen zich danig in hun sas te voelen en gaan verschrikkelijk hard over de moeilijke pistes. Maar ook Ben en Eric herpakken zich flink na het ezel- en fuel incident. Mietje kon zelfs bijna niet zien dat er een ezel tegen haar autootje had gelopen. Zo goed hebben de jongens de auto opgelapt.
Op de rit van Marsabit dan naar Nairobi heeft de Toyota 46 opnieuw een veerboot gebroken - gelukkig amper op 3 km van de goudron - zodat ook wij zorgeloos naar het hotel konden rijden.
Een platte band echter doet ons in het klassement van plaats verwisselen en Patrick en Egfried worden nu snelle assist voor Joost in de koers. Vele deelnemer hebben ongelofelijk veel averij opgelopen en vandaag op de rustdag is het hotel omgetoverd tot een grote autowerkplaats enerzijds en aperitievende groepjes bezoekers anderzijds.
Eric en Ben daarentegen rijden van langs om beter en hebben in de laatste verbindingsrit de 46 zelfs voorbijgestoken. De 46 moet wegens schokdemperproblemen het erg rustig aan doen tot in Kaapstad - vrees ik.
Ondertussen hebben de belgische supporters een heuse party georganiseerd en helpen logistiek (champagne, foie gras en andere toetjes). Ben en Steven werken ijverig om de 46 terug rijklaar te maken in een plaatselijke garage en de dametjes tapen (lees teipen) de gekneusde ribben in en Francis tenslotte heeft de Porsche gedemonteerd, niets gevonden en daarna terug gemonteerd. What a loser ???
Toch een flinke onweerswolk want Joost en Jacques (Zoeteke en Bolleke) krijgen een uur straftijd aan hun (korte) broek wegens niet reglementaire schokdempers niettegenstaande discussies en begrijpende woorden van de organisatie die echt wel willen dat een Engelse auto wint (een Hilux uit 2010 - supergetuned - en dat voor een classic rally - het is ongemeen frustrerend en oneerlijk temeer dat de organisatoren 2 u 45 min tijd gegeven hebben aan alle deelnemers.)
Zonder die geschenken stonden onze 2 verliefden aan de leiding ...
Als troostprijs - nadat we dreigden om uit de wedstrijd te stappen - mag Joost tot op het einde van de Rally als eerste het parcours op.
Inmiddels is Move to Cure man Lieven Maesschalck de groep komen vervoegen. Lieven geeft raad en assist daar waar hij kan maar hij ontpopt zich ook als een relatiespecialist. Dat zoetke en bollekegedoe tussen onze snelle konijnen baarde menig zorgen. Lieven vertelde ons dat de incubatietijd voor dergelijke relaties tussen de 3 à 4 weken duurt. We zijn er wel mee ... Gelukkig zijn beider echtgenotes hier aangekomen met een verwennend woord en een zachte blik die de gemoederen tussen onze 2 hete en snelle konijnen misschien wel wat zal bedaren.
Niet aflaten daar in België - kaarsen, massa's kaarsen laten branden - en ik zal dan morgen hopelijk wat beter nieuws kunnen brengen.
Love you all.
René