Goede avond – of is het goede morgen, de tijd bleef even doorlopen zonder dat we het gemerkt hebben.
De 2 Totota’s raken stillekes klaar aldaar in Gullegem voor het grote werk.
Nerveus lopen copiloten met kaarten heen en weer – gebruiksaanwijzingen van GPS, Irritrack en andere gesofistikeerde machines worden bediscussieerd.
Ben Deleye, onze toeverlaat op de MAN truck blijft er ijzig kalm bij. Met een klare blik schikt hij de camion. 16 wielen en banden, een halve Toyota in
wisselstukken, bouten, moeren, hamers sleutels – waarvan ik de naam zelfs niet kan onthouden – worden keurig in laden, bakken, koffers en ander inpaksel
gestopt. Een ganse garage wordt ingepakt – om ze straks weer uit te pakken. Tenten, slaapzakken, valiezen – ons vrouw moest het zien we mogen nooit
meer de deur uit ...
De Toyota Hilux is een echt koersmachien. Daar zijn we het met zijn allen over eens. Of het machien (het apparaat vlg Jacques) zal koersen zal
in grote mate van de 2 snelheidsduivels afhangen. In elk geval zijn de zandplaten een beetje losser gelegd zodat ze makkelijk uitneembaar zijn. We hebben in
Knokke immer kennis gemaakt met het parcours, en zand zal er zijn. Veel zand. Schrijver dezer heeft de schoppen bekeken en getest. Eerlijk gezegd die dingen
zouden beter dienen om ijs uit een emmer te halen dan om zand weg te scheppen. Ze hangen vast met 2 koperen spellekes – allé toe zeg ...
De maker van het apparaat (JM Fortin) is ondertussen de grote plas overgestoken om de ASO Dakar te rijden in Argentinië. De laatste mekanieker heeft hij ook meegenomen
zodat we op onszelf zijn aangewezen. Joost keek me vragend aan – maar geef toe ik ben niet de juiste persoon om de etherkabel aan te leggen en met mijne laptop de gaze te regelen. Verder is er een kist wisselstukken uit Zuidafrika aangekomen. Die ligt geblokkeerd bij de stakende douaniers van Bru Cargo.
Chris Devos zou het zo echt niet kunnen filmen ...
Geef toe er zijn dingen die beter werken dan dit. Op de foto is duidelijk te zien dat de motorkap ook nog ontbreekt. Geen nood, die lag achter de auto. Dus het is
nog niet allemaal verkeerd.
Er rijden bovendien nog 2 Toyota’s mee uit dezelfde stal nml die van de sympatieke Limburger (ja er bestaan behalve Patrick, Solange en Jo ook nog andere sympathieke Limburgers) J. Loomans en de Franse rijder Pélichet. De Ricard zal in elk geval reeds compatibel zijn voor de 3 teams.
Jacques is momenteel op hoogtestage in de Zwitserse bergen. We weten niet of het een verplicht verblijf is dan een echte training. En we weten ook niet of het een
stage is of een kuur maar hoe dan ook ze staan allebei te popelen om eraan te beginnen.
Joost van zijn kant is ferm afgetraind. BMI op 25 en BMW op 275. (Dat is het rapste dat hij reed met het ding bergaf – die Duitse afstellingen nietwaar). Het verstand
staat nog niet op 0 maar hij is er vast van overtuigd dit op 28 december zo te zetten, oogjes fonkelen reeds met de blik op oneindig ...
Het koppel Declercq Claeys draait al even op kruissnelheid. De papierwinkel – zeg maar mini bibliotheek – is de laatste weken klaargestoomd. Maar belangrijker
zijn de voedzame accessoires die met veel zorg en liefde zijn samengebracht en gebundeld in een aantal kisten en koelkasten zodat mama de kok nooit ver weg is.
Een treklint – dat hadden we nog tekort, en een diepvriezer om de koersauto dagelijks van ijs te voorzien, een muts, een frak, op mijn lijstje staat zelfs een blaaspijp
om matrassen te blazen. Als er een volgende keer komt dan maak ik een lijst van producten die we niet zullen meenemen. Dat zal veel korter zijn – denk ik.