Hallo Belgium,
We zijn opeens terug aangekomen in de bewoonde wereld. Na de rust van Mongolië en de weidse landschappen worden we meteen bij aankomst in het hotel geconfronteerd met talloze tv schermen die voetbal uitgeven, panikerende beurstoestanden door Brexit, grafieken over de koers van het pond, enz ... Wat een wereld waarin we geleid worden door dat kleine scherm. Amaai.
Behalve Brexit ook een beetje goed nieuws.
Een goedgezinde Joost heeft een nieuwe kobbe in zijn auto gestoken. Dat is het West-Vlaams voor een K Jetronic injectiepomp. Hoe ze eraan geraakt zijn en wie ze gemonteerd heeft dat mag ik van Joost niet zeggen.
Maar het euvel is verholpen. De auto heeft volgens Jacques were goste om te rijden (Wvl voor goesting). De auto werd klaargestoomd voor het grote werk en zal de drie laatste weken van de rally meerijden met de bedoeling om de European Challenge aan te vallen. Goed hé ???
Gisteren zijn alle etappes (6) op één na geannuleerd door het slecht weer. Nog gene dag ging voorbij zonder gieten. En nog meer slecht nieuws. Jacques heeft de frigo uit de auto gekieperd. Goodbye gin, goodbye Tonic, goodbye kilo's op de bascuul. Want vermagerd zijn we - Eric ne kilo of 3 en ik 200 gram ...
En dan 550 km verbinding in een hectisch verkeer. Dan maar Joost zijn voorbeeld volgen en kilometers op de pechstrook, langs de kant door het zand en de modder maar langsheen de verbazend kijkende file doorstoten tot in het centrum.
This was a nice experience vertelde Mark Pick me nadien. I have never done this before. Ik zei hem dat dit een Joostje doen was - hij keek me aan en vroeg en wat heten jullie dan mazout doen in een nafte auto ? Ik zei hem : that we call a Jaakske....
Novosibirsk een stad met de op één na mooiste opera ter wereld. Helemaal gerestaureerd - 3 jaar dicht - en gisteren hebben onze echtgenotes la Traviata van Verdi er bijgewoond. Naar het onze hebben ze niet te veel geluisterd maar naar die Verdi - ze zeggen dat hij schoon kan zingen - is plots 4 stages gestegen un hun achting.
Vandaag werken we aan de auto's. Eric met een lokalen. Een garageke waar ik straks enkele foto's van zal opsturen. Maar picobello geregeld. Wat eraan moet gebeuren ? Teveel om op te noemen. Ik weet dat zo goed niet maar blijkbaar heeft onze auto behalve carburateurs, benzinepomp, boîte, pong (dat is West-Vlaams voor cardanas), enz ... ook nog kloten. Das nu es iets wat ik niet wist zie. Eric zei me dat hij nogal ferm tegen zijn kloten had gekregen. Ik zal er vandaag es moeten naar kijken denk ik.
Straks heb ik meeting met Joost om zijn verhaal te horen van zijn Peking Parijs en deze avond stuur ik jullie zijn verslag.
De kaarsen mogen even uitgeblazen worden. Maar steek er morgen maar een paar bij want Joost gaat dan op pad met een machine met veel goesting ...